Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter

26 november 2011

Snart december...

I går ville jeg have haft 39 års bryllupsdag, og var på kirkegården for at julepynte Niels gravsted lidt, jeg havde købt nogle ting som han holdt meget af, et liggende dådyr, en fluesvamp - altså i keramik eller noget - en snemand og en lille nissedreng siddende med en snebold.

Så læste jeg desværre om en der af menighedsrådet har fået besked på at fjerne nisser fra hendes mors gravsted.

Nu ved jeg jo godt at nisser ikke hører hjemme i den kristne kirke, og jeg er også tilhænger af at gravstederne ikke bliver fyldt med alt muligt skrammel, men men men, der er jo en grund til man har valgt at have et gravsted, stort eller lille, hvad er den grund så?

Jamen ifølge graveren på vores kirkegård, vælger vi et gravsted for at have et sted at gå hen og lægge blomster, tænde lys og pynte lidt, et sted man besøger for at skælde ud, græde, eller fortælle den afdøde om hvad der sker i ens liv, vores graver er en spøjs fætter uden pli overhovedet, men meget flink alligevel...så jeg kunne ikke forestille mig at han ville brokke sig over en nisse eller to, men han er jo så ikke menighedsrådet, og hvordan deres holdning er til nisser, aner jeg ikke...

Så jeg lod nissen blive hjemme, og nøjedes med at sætte de andre ting og tænde et par bloklys. Da jeg skulle ud, gik jeg en omvej for at komme af med affald, og hvad så jeg på flere grave? ja nemlig...nisser.

Fint tænkte jeg, så skal Niels godt nok have nisser. Men ak, da jeg kom hjem, havde katten fået øje på nissen, som jeg havde sat på halvmuren ud til køkkenet, og der skulle godt nok ikke sidde en nisse, skulle der ikke!! så den stakkels nissedreng lå knust på gulvet :-(

Det har jo så fået mig til at erkende at jeg ikke kan pynte op til jul, på den mur plejer der nemlig at være et hav af nisser, og da de fleste er nogle Niels har købt til mig, vil jeg ikke have de bliver smadret af katten, i loftet over nisserne, plejer jeg at have en del af mine Georg Jensen Juleuroer hængende, og jeg kan da godt se for mig at katten vil gå helt i selvsving, hvis de bliver hængt op i år.

Nu havde jeg jo overvejet ikke pynte op til jul i år, dels fordi mit knæ ikke kan klare stigen, men også fordi jeg mest har lyst til at rive december ud af kalenderen, men jeg er egentlig ret ærgelig over at det er katten der træffer beslutningen for mig.

Nå, der fik jeg jo så lige skrevet lidt af mine frustrationer ud, undskyld for det :-)

1 kommentar:

Annette / aka sagde ...

Tak for din både søde, sjove og tankevækkende historie.
Jeg bliver faktisk ret berørt af den, og tænker på hvordan det må føles at blive ladt alene tilbage....
(har selv været gift i 36 år med min dejlige mand)
Godt du har et sted at gå hen og pynte op.....også med nisser hvis det passer dig - og betød noget for din mand. Så ville jeg tage kampen med evt. folk der ikke kan fatte hvad det kan betyde...og skælde katten ud....hihi.
Vi har selv et barnegravsted - og vi pynter med lige hvad der passer os - uden indblanding !
God søndag til dig - og et knus.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...